“Go get’ em, Stojko”

Τέλη Απριλίου 1991, Βοστόνη. Οι Μπόστον Σέλτικς παίζουν τον τελευταίο τους αγώνα στη regular season κόντρα στους Ατλάντα Χοκς του Ντομινίκ. Αδιάφορο παιχνίδι αφού η πρόκριση αμφοτέρων στα πλέι-οφ είναι δεδομένη, άρα η αναμέτρηση ευνοούσε πειραματισμούς. Στο 4ο δωδεκάλεπτο ο κόουτς Κρις Φορντ αποσύρει το Ρόμπερτ Πάρις και βάζει στο γήπεδο ένα σαραντάπηχο, ατσούμπαλο παλικάρι που στην πρώτη του φάση χαρίζει ένα μεγαλοπρεπέστατο μπλοκ στον-θρυλικό- Μόουζες Μαλόουν. “Go get’ em, Stojko” φωνάζει από την θέση του ο βετεράνος σχολιαστής των “Κελτών”, Τομ Χάινσον. “Απάνω τους”!
 
Ο Στόγιαν Βράνκοβιτς (που κλείνει σήμερα τα 54) δεν το έκανε ποτέ. Έφυγε από την Αμερική γεμάτος απογοήτευση που δεν έκανε καριέρα, υποσχόμενος ότι κάποια μέρα θα επέστρεφε στο ΝΒΑ για να πάρει τη ρεβάνς. Δεν τα κατάφερε ούτε την τριετία 1997-1999 παίζοντας σε Μινεσότα Τίμπεργουλβς, Λος Αντζελες Κλιπερς, μα αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
 
Ο ψηλός για τρία χρόνια στο “Γκάρντεν” ήταν κάτι σαν… μασκότ, με τους ρεπόρτερ να συνωστίζονται γύρω από τον Λάρι Μπερντ, τον Κέβιν Μακ Χέιλ, τον Ρόμπερτ Πάρις, τον (μακαρίτη) Ρέτζι Λιούις, τον κόουτς Φορντ, ο Δαλματός περνούσε εντελώς απαρατήρητος, απίστευτο με τόσο μπόι. Οι παρηκμασμενοι (μα ακόμα σπουδαίοι) Σέλτικς του έδιναν μονάχα τα γνωστά “garbage minutes”, χρησιμοποιώντας τον στη χάση και τη φέξη, παρά τα πολύωρα μαθήματα και τις ατομικές προπονήσεις του Κροάτη με τον Ντέιβ Κάουενς που του μάθαινε τα μυστικά του “πενταριού”! Τι να το κάνεις όμως που η κάμερα τον έπιανε μονίμως να είναι αδρανής εν ώρα αγώνων, καθήμενος πίσω από τον αιωνίως ξαπλωμένο-προς ανακούφιση της ταλαιπωρημένης του μέσης-Λάρι Μπερντ.
 
Η καριέρα του Στόγιαν στις ΗΠΑ είχε πάρει την κατιούσα, αν κι η παρουσία του στη Νέα Αγγλία τον βοήθησε να καλλιεργήσει την εικόνα του ακαλλιέργητου χωριατόπαιδου που του κολλήσαμε στα μέρη μας όταν τον είδαμε αγωνιζόμενο στην εθνική Γιουγκοσλαβίας μαζί με τον Φράνιο Αράποβιτς (άλλο “μπουμπούκι” αυτός, ένα ντερέκι 220 εκατοστών που ελάχιστη σχέση είχε με το άθλημα) αλλά και με τα χρώματα του Άρη, “τερματοφύλακα” στο σπουδαίο σύνολο Γκάλη-Γιαννάκη όπου οι Έλληνες έβαζαν τα “γκολ” κι ο λεγάμενος “απέκρουσε” όσες μπάλες κατευθύνονταν στο κιτρινόμαυρο διχτάκυ.
 
Στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν ακόμα ιστορίες για μια διαφωνία που είχε ο ψηλός με τον τότε πρόεδρο της ομάδας, Μιχαηλίδη. Ο Στόικο πήρε ανάποδες, μπούκαρε στα γραφεία της ομάδας και τα έκανε λαμπόγυαλο. Ή ακόμα για τους κάλους στα πόδια του που τον ανάγκαζαν να καταφεύγει μέρα παρά μέρα σε ειδικό που τον υπέβαλε σε ειδικό καθαρισμό, παίζοντας καθημερινώς με τα νεύρα και την υπομονή του. Ή πάλι για την ελλιπή του όραση (μόλις 30% στο αριστερό μάτι) αλλά και την παροιμιώδη αφηρημάδα του. Κάποτε πηγαίνοντας στο Αλεξάνδρειο τράκαρε το αυτοκίνητό του κι επειδή δεν ήξερε τι να κάνει, το παράτησε επιτόπου κι …έφυγε, με αποτέλεσμα επί δύο ώρες ολόκληρος ο Άρης να έχει ξαμολυθεί στην πόλη αναζητώντας τη Μερσεντές του!
 
Τουλάχιστον όταν επέστρεψε από τη Βοστόνη για λογαριασμό του Παναθηναϊκού το καλοκαίρι του 1992 ο τύπος είχε μάθει τα βασικά του σάβουαρ βιβρ, έστω και στην αμφιλεγόμενη αμερικάνικη εκδοχή τους. Αν διαφωνούσε με κάποιον δεν θα άφηνε τον εαυτό του έρμαιο στα ένστικτα του χωριατόπαιδου από το Ζαντάρ ώστε να τα κάνει όλα λίμπα. Θα έβαζε το δικηγόρο του να το κάνει, με χαρτί και καλαμάρι, έστω κι αν τέτοια πιθανότητα δεν έπαιζε ποτέ στον Παναθηναϊκό των τυπικών και γαλαντόμων Γιαννακόπουλων.
 
Ο Ζέλικο Παβλίσεβιτς τον έπεισε να στηρίξει το κροατικό λόμπι που δημιουργούνταν στη Γλυφάδα στο οποίο είχε ήδη προστεθεί ο Αριαν Κόμαζετς και μετά την Ολυμπιάδα της Βαρκελώνης και τον τελικό με τη Dream Team, ο ψηλός έγινε δικός μας άνθρωπος. Δυστυχώς η μοίρα δεν θέλησε να παίξει πλάι-πλάι με τον “αδελφό” του Ντράζεν Πέτροβιτς στον Παναθηναϊκό (τι θα έβλεπαν τα μάτια μας αλήθεια αν ο “Μότσαρτ” αντάμωνε με το Νίκο Γκάλη), εξέλιξη που σίγουρα δεν θ’ άφηνε τον Στόγιαν με άδεια χέρια από εγχώριους τίτλους στην πράσινη καριέρα του.
 
Τα πρωταθλήματα χάνονταν το ένα μετά το άλλο από τους “ξυλοκόπους” του Ιωαννίδη, ο Παύλος όμως εξακολουθούσε να πληρώνει αδρά και παρά τις πιέσεις της Λόλας γι αποχώρηση από την Ελλάδα των …ζουρλών (ο Στόγιαν είχε κάποτε επιστρέψει στην κερκίδα ένα κέρμα που τον είχε πετύχει στον ώμο στο Αλεξάνδρειο κι είχε ανταποδώσει τα φτυσίματα στον πύρινο κόσμο σ’ ένα ντέρμπι στο ΣΕΦ) ο αρχηγός της οικογένειας ψήφιζε Παναθηναϊκό αφού δεν ήθελε να φύγει δίχως να δώσει κάτι να τον θυμόμαστε! Άλλωστε είχε δεθεί πολύ με τον κόσμο, απόδειξη το σάλτο ανάμεσα στους φανατικούς στο νικηφόρο προημιτελικό κυπέλλου με τον ΟΣΦΠ το 1993 στο γηπεδάκι του Σπόρτιγκ.
 
Έγινε δικός μας άνθρωπος ο Βράνκοβιτς πέντε χρόνια στην Ελλάδα, τέσσερα στο Τριφύλλι. Το καλοκαίρι του 1996 έφτασε το πλήρωμα του χρόνου να επιστρέψει στο ΝΒΑ αναζητώντας το πετυχημένο come back, προηγουμένως όμως είχε χαρίσει στον Παντοκράτορα το ακριβότερο δώρο που είχε κατά νου. Τάπα στον “Ζέλε” στο Τρεβίζο, τάπα στο Μοντέρο στο Παρίσι κι ο σύλλογος Πρωταθλητής Ευρώπης.
 
Έφυγε από τα μέρη μας μα καταγράφηκε για πάντα στη μνήμη του κόσμου (που τον λατρεύει κι ας πέρασαν από την ομάδα σέντερ με πέντε φορές μεγαλύτερο ταλέντο από το δικό του) την ώρα που τσαλαπατούσε τον Κόρφα και γκρέμιζε τον Φερνάντεθ για να σώσει το αποχαιρετιστήριο δώρο στο “Μπερσί”. Εμείς πάλι θα τον θυμόμαστε και για το στυλ που δέχθηκε να φωτογραφηθεί στο “Τρίποντο”, τα Χριστούγεννα του 1993, δίχως το γνώριμο ξινισμένο/ζοχαδιασμένο ύφος μα με σμόκιν, πούρο, σαμπάνια και συγκαταβατικό χαμόγελο.
 
Το χωριατόπαδο που έγινε αξιότιμος κύριος κι αδιαμφισβήτητος βασιλιάς στις καρδιές των οπαδών που αν κι είδαν ΠΟΛΥ καλύτερούς του τεχνικά, ΜΟΝΟ αυτόν ξεχωρίζουν τόσο πολύ…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΡΑΤΗΣ

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

Ματς ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ και «δώρο» στον ΠΕΛΑΤΗ πριν το… ΔΩΡΟ !

«Τιμωρείται το θύμα, χορηγός ο θύτης»

 
 
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s